Przedszkole Publiczne nr 11 "Jarzębinka" w Szczecinie
Przedszkole Publiczne Nr 11
  • Strona Główna
  • Procedury COVID-19
  • Kadra
  • Program Wychowawczy Przedszkola Publicznego nr 11 w Szczecinie
  • Statut
  • Uchwała do statutu 1/2014
  • Koncepcja Pracy Przedszkola
  • Ramowy rozkład dnia
    • Grupy Młodsze
    • Grupy starsze
  • Terminarz teatrzyków i wyjazdów
  • Akcje i programy w jakich bierzemy udział
  • Ciekawe artykuły
  • Regulaminy i procedury
    • Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez osoby dorosłe w Przedszkolu Publicznym Nr 11 „Jarzębinka” w Szczecinie
    • Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia wszawicy w przedszkolu
    • Procedura zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa podczas ich pobytu w Przedszkolu
    • Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z PP11
    • Procedura organizowania spacerów i wycieczek
    • Regulamin placu zabaw
    • Regulamin korzystania z sali rekreacyjnej
  • Nasi Absolwenci
  • Grupy
    • Jeżyki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
    • Muchomorki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
    • Kasztanki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
    • Leśne Ludki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
    • Niedźwiadki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
  • Rada Rodziców
    • Rada Rodziców INFO
    • Regulamin RR
  • Jadłospis
  • Archiwum
    • 2013/2014 >
      • Jeżyki
      • Muchomorki
      • Kasztanki
      • Leśne Ludki
      • Niedźwiadki
      • Poranek po zielonej nocy :)
      • Festyn plenerowy - Wikingowie
      • Zakończenie roku - PIKNIK
      • Dni Skandynawskie
      • Zielona noc 2014
      • Mamy już czerwiec - zabawy na placu zabaw
      • Smętowice 2014
      • Rodzice Dzieciom 2014
      • Przedszkolny Festiwal Talentów
      • Koncert - O dzielnym Góralu, orlim gnieździe i góralskiej nucie
      • "Ekologiczne przypadki" - STUDIO SZTUKI
      • Koncert - Bajeczne przygody Wodnika Wędrownika
      • "Obcym mówię nie!" Spotkanie z Policjantką
      • Powitanie Wiosny
      • Zabawy z Turzynkiem
      • Święto Mleka
      • Teatr LA FAYETTE - "KotwButach"
      • Walentynki
      • Bal karnawałowy
      • Koncert muzyczny
      • Jasełka
      • Odwiedziny Mikołaja i kiermasz świątecznych ozdób
      • Jesienne przedstawienie grupy Kasztanków
      • Święto Pluszowego Misia
      • Warsztaty Teatralne "Syrenka Kaja"
      • Konkurs Jesienne wiersze
      • Przygody Kangurka Jurka
      • Teatr La Fayette "Księżniczka na ziarnku grochu"
      • Warsztaty mydełkowe
      • Dzień Edukacji Narodowej
      • Karta Rowerowa
      • Święto ziemniaka i innych darów natury
      • "Legenda o słonym Bałtyku i czarodziejskim młynku,"
      • Konkurs "Jesienne bukiety"
      • "Na marchewki urodziny" Przedstawienie teatralne w wykonaniu Niedźwiadków
      • Bajkowy koncert "Opowieści z jesiennego lasu"
    • 2014/2015 >
      • Niedźwiadki
      • Leśne Ludki
      • Kasztanki
      • Muchomorki
      • Jeżyki
      • Festiwal Piosenki Ludowej
      • Rodzice Dzieciom 2015 "Brudny Kopciuszek"
      • Wizyta Juniorów Pogoni Szczecińskiej
      • Przedstawienie "Byczek Fernando"
      • Przedszkolny Festiwal Talentów
      • Wycieczka do Smętowic 2015
      • Przedszkolna Karta Rowerowa
      • Bezpieczna droga do przedszkola >
        • Wizyta Poetki Małgorzaty Januszkiewicz
      • Warsztaty teatralne
      • Promusica - koncert muzyczny
      • AKCJA SPOŁECZNA PKP ENERGETYKA -JAK BEZPIECZNIE OBCHODZIĆ SIĘ Z PRĄDEM
      • Z wizytą w szkole
      • Kwiatki bratki i stokrotki
      • Kiermasz Świąteczny
      • Powitanie Wiosny
      • Spotkanie z przyrodą
      • Promusica - koncert muzyczny
      • Galeria
      • Wizyta Górnika
      • Promusica - koncert muzyczny
      • Bal Karnawałowy - grupy młodsze
      • Bal Karnawałowy - grupy starsze
      • Untitled
      • Jasełka
      • Mikołajki
      • Święto Pluszowego Misia
      • Dzień Życzliwości
      • Promusica - koncert muzyczny
      • O rybaku i złotej rybce
      • Pimpuś
      • Halowa Olimpiada Przedszkolaków
      • Wiersze Brzechwy
      • Dzień Przedszkolaka
      • Porządki w ogrodzie przedszkolnym
      • Koncert muzyczny
    • 2015/2016 >
      • Jeżyki
      • Muchomorki
      • Kasztanki
      • Leśne Ludki
      • Niedźwiadki
      • Galeria >
        • Smętowice
        • Rodzice Dzieciom - Calineczka
        • Przedszkoliada
        • Pokaz tresury psów
        • Dziecięce Studio Teatralne "Sancho i Pancho - jako Mexico Polaco"
        • Wystawa Lego
        • Morskie opowieści
        • Wiosenne podchody
        • Wizyta Zajączka
        • Zawody sportowe w szkole
        • Przedszkoliada 2016
        • z wizytą w szkole
        • Walentynki
        • Akordeon i saksofon
        • BAL KARNAWAŁOWY
        • Teatr La Fayette
        • Wizyta Mikołaja
        • Święto Pluszowego Misia
        • Przedszkolna Poczta Życzliwości
        • Wizyta Szczecińskiej Ligi Superbohaterów
        • Warsztaty - Świece
        • Przedstawienie "Wakacje z Babcią Jadzią"
        • Święto Niepodległości
        • Koncert muzyczny
        • Piknik Rodzinny
        • "Przedszkole i piłka"
        • Promusica - koncert muzyczny
        • Koncert muzyczny - harfa
    • 2016/2017 >
      • Muchomorki
      • Jeżyki
      • Kasztanki
      • Leśne Ludki
      • Niedźwiadki
      • Galeria >
        • Teatr Rodzice Dzieciom "Zamieszanie w krainie bajek"
        • Warsztaty teatralne pod okiem Krzysztofa Gajewskiego
        • Warsztaty pszczelarskie
        • Wycieczka do Ekoportu/ Zwiedzanie podziemi
        • Wysłannik Zająca - Kangur
        • Powitanie wiosny
        • Wycieczka do Pleciugi
        • Przedszkoliada
        • Przegląd Twóczości Przedszkolnej "Ze Śpiewem i Tańcem Za Pan Brat"
        • Bal Karnawałowy
        • Jasełka
        • Mikołaj na sportowo z Drużyną Kangura
        • Festiwal Piosenki Bożonarodzeniowej
        • Bal w pokoiku lal
        • Wizyta Kubusia Puchatka
        • Dzień życzliwości
        • Kotek
        • Czerwony Kapturek
        • Dzień Przedszkolaka
        • Święto ziemniaka
        • Koncert muzyczny
    • 2017/2018 >
      • Jeżyki
      • Muchomorki
      • Kasztanki
      • Leśne Ludki
      • Niedźwiadki
      • Galeria >
        • Święto Pluszowego Misia
        • 30 urodziny Jarzębinki
        • Przedstawienie teatralne Szewczyk Dratewka
        • Jasełka
        • Kiermasz
        • Spotkanie z policjantką
        • Spotkanie z policjantką - grupy starsze
        • Bal Karnawałowy - grupy starsze
        • Bal Karnawałowy Grupy Młodsze
        • Święto Mleka
        • Poczta Walentynkowa
        • Powitanie Wiosny
        • Zabawy z Zającem
        • Zabawa Piracka
    • 2018/2019 >
      • Przedszkoliada
      • Jasełka
      • Papugi
      • Mikołajki
      • Święto Pluszowego Misia
      • Dzień Życzliwości
      • Kuchenne Igraszki
      • Święto Niepodległośći
      • Dzień Przedszkolaka
      • Wyjazd do Filharmonii
      • Koncert Muzyczny
  • Kontakt
  • RODO
    • Obowiązek informacyjny Facebook
    • Klauzule informacyjne
    • Klauzula informacyjna w związku z przeciwdziałaniem COVID-19
    • REGULAMIN UDOSTĘPNIANIA DANYCH OSOBOWYCH Z MONITORINGU WIZYJNEGO
  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

O mądrym wychowywaniu dzieci
Nie ma prawidłowego procesu wychowania bez nagrody i kary. Dorośli często nieświadomie popełniają błędy w tym zakresie. Najczęściej w postępowaniu z dziećmi kierujemy się intuicją, korzystając z kar i nagród stosowanych przez naszych rodziców. Czy posługiwać się karami i nagrodami w wychowaniu dzieci?

Aby udzielić odpowiedzi na pytanie postawione powyżej,należałoby przeanalizować skuteczność kar
oraz sprawdzić, czy wywołują oczekiwane i pożądane zmiany w zachowaniu dziecka. Na spotkaniach
z nauczycielami i w rozmowach z rodzicami często spotykam się z pytaniami: Karać czy nie karać? Za co karać
i za co nagradzać? Jakie stosować kary i nagrody? Czy kary są skuteczne, jeżeli tak, to jakie?

Żeby nagroda i kara były środkiem wychowawczym, muszą odnieść oczekiwany skutek. O sposobie ukarania dziecka
ma decydować stopień przewinienia, okoliczności, w jakich zdarzenie nastąpiło, i wiek dziecka. Ponadto przed zastosowaniem kary należy wziąć pod uwagę charakter dziecka,stopień jego wrażliwości, jak również częstotliwość występowania niewłaściwych zachowań. Dziecko, które ma być ukarane, musi wiedzieć, za co i dlaczego.

Kara będzie skuteczna tylko wtedy, gdy dziecko będzie miało odczucie, że zostało ukarane sprawiedliwie i będzie wiedziało,jakiej zmiany w jego zachowaniu dorosły oczekuje. Wymierzając dziecku karę, trzeba pamiętać, że jej skuteczność zależy również od czasu. Kara nie może być odroczona w czasie, lecz powinna być zastosowana zaraz po przewinieniu (nie należy np. grozić: zobaczysz, jak ojciec przyjdzie z pracy, to zrobi z tobą porządek).
Nie można jej też wymierzać pod wpływem gniewu i złości, gdyż emocje są zawsze złym doradcą. Przyczyniają się
do braku obiektywizmu i nie sprzyjają przeanalizowaniu przyczyny przewinienia. Podczas zdenerwowania, a więc
będąc w stanie pobudzenia emocjonalnego, widzimy skutek i nie dajemy dziecku szansy na wyjaśnienie i wytłumaczenie się z niewłaściwego zachowania. Kara wymierzona w złości jest najczęściej bardzo surowa i wywołuje u dziecka strach, podczas którego skupia się ono nie na przewinieniu, ale na karze.

Skuteczność karania jest tym większa, im silniejsze jest uczucie miłości i przywiązania osoby karzącej z karaną. Karze
musi zawsze towarzyszyć ukazanie możliwości poprawy. W przeciwnym razie może dojść do zachowań agresywnych.
Ponadto dziecko będzie miało negatywny stosunek do osoby wymierzającej karę.
Jak już wcześniej wspomniałam, podczas karania trzeba brać pod uwagę stopień wrażliwości dziecka. Im dziecko
jest wrażliwsze, tym kara powinna być słabsza. Z karaniem wiąże się również poczucie winy. Dziecko, które postąpi źle,
najczęściej żałuje tego, co zrobiło. Jeżeli uznaje normy ustalone przez dorosłych, wówczas kary stosowane przez nich za
przekroczenie zasad są bardziej skuteczne. Jeżeli dziecko nie rozumie stawianych przez dorosłych granic
(ograniczeń), kary są mało skuteczne. Skuteczność kary zależy również od autorytetu osoby karzącej w oczach dziecka.
Jeżeli osoba wymierzająca karę cieszy się autorytetem i uznawana jest przez dziecko za osobę sprawiedliwą, zapewne
będzie żałowało ono swojego zachowania i dołoży starań, aby więcej danego czynu nie popełniać. Jeżeli natomiast
osoba karząca nie cieszy się autorytetem u dziecka, to kara może wywołać u niego agresję i chęć zrobienia karzącemu
na złość.

Należy unikać stosowania stale tych samych kar, gdyż powszednieją i przestają mieć dla dziecka znaczenie. Szczególnie
szkodliwe jest stosowanie kar agresywnych, nadmiernie surowych. W przypadku dzieci nadpobudliwych i agresywnych stosowanie takich kar powoduje bunt, upór, przekorę, co w konsekwencji prowadzi do zerwania więzi uczuciowych z dorosłym. Natomiast dzieci mniej wrażliwe nie przejmują się stosowanymi karami, bo zdążyły się już do nich przyzwyczaić – wówczas tracą one sens.

Kary i ich skuteczność

Poniżej przedstawiam krótką charakterystykę najczęściej stosowanych kar.

 Kary cielesne – należą do kar, po zastosowaniu których mogą wystąpić niepożądane skutki. Rodzice uważają, że
mają nieograniczoną władzę nad swoimi dziećmi i dlatego stosują kary fizyczne. Niestety w naszym społeczeństwie
pokutuje nieuzasadnione przekonanie o ich skuteczności: mnie bito i wyrosłem na porządnego człowieka. Bicie dziecka
jest sposobem na wyładowanie własnej agresji, złego humoru, niepowodzeń, zawiedzionych nadziei. Najczęściej
jest tak: im większe zdenerwowanie dorosłego lub im cięższe przewinienie dziecka, tym mocniejsze lanie. Dorośli
do wymierzania kar cielesnych używają otwartej dłoni,paska, rózgi, rzemieni zwanych „dyscypliną”, kabli i tego,
co się znajduje pod ręką. Dzieci panicznie boją się bicia,gdyż powoduje ono ból, pozostawia ślady, poniża godność
dziecka, upokarza je, a także odsłania bezradność i bezsilność wobec karzącego. Kary cielesne czynią spustoszenie
w psychice dziecięcej, wywołują nienawiść, chęć odwetu,agresję skierowaną na słabszych (np. zwierzęta), a także
powodują nerwice lub lęki.

 Krzyk – jest karą nieskuteczną. Dziecko boi się krzyku i z czasem samo zaczyna krzyczeć na osoby słabsze i te, których się nie boi.

 Zamykanie w łazience – dziecko czuje się odizolowane, opuszczone, przeżywa lęk.

 Straszenie – powoduje urazy psychiczne, takie jak: nerwice, lęki i objawy somatyczne (nawracające moczenie się).

 Wyzwiska – poniżają dziecko.

Inne kary stosowane przez dorosłych to kary, dzięki którym możemy spodziewać się poprawy w postępowaniu dziecka.

Należą do nich:

 Kara naturalna – stanowi konsekwencję winy, np. dziecko zabrało koledze zabawkę – musi ją oddać; niegrzecznie
się odezwało – musi przeprosić.

 Tłumaczenie i wyjaśnianie – skłania dziecko do zastanowienia się nad skutkami tego, co zrobiło.

 Ukazywanie konsekwencji niewłaściwego zachowania się – dziecko nie sprzątnęło zabawek – nie oglądnie wieczorynki; nie zjadło obiadu – nie dostaje słodyczy.

Tak zwane kary pedagogiczne, a więc nastawione na zmianę postępowania dziecka, to odmawianie przyjemności, wyrażanie mimiką, gestem, ruchem ciała niezadowolenia bądź smutku,milczenie dorosłych, pouczenie słowne wobec innych osób, czasowe odebranie przyznanego przywileju. Dziecko nie ma pretensji i żalu, że ponosi konsekwencje własnych zachowań.

Nagrody i ich skuteczność

Wielu dorosłych uważa, że nagroda pełni znaczącą rolę w procesie wychowania, gdyż: utrwala lub wzmacnia pozytywne zachowania; wiąże się z poczuciem bezpieczeństwa; umacnia wiarę we własne możliwości; mobilizuje do podejmowania coraz trudniejszych zadań; wzmacnia więzi uczuciowe z osobami nagradzającymi;
rozbudza pozytywne uczucia (radość, uznanie, sukces); oddziałuje pozytywnie na innych.

Aby nagroda wpływała dodatnio na rozwój osobowości i wychowanie dziecka, musi spełniać pewne warunki. Po
pierwsze, nagrodzona osoba faktycznie musi na wyróżnienie zasłużyć (nagroda za dodatkowy wysiłek), a po drugie,
gdy nagroda jest skuteczna, gdy motywuje do dalszego działania. Należy pamiętać, że nagroda może być celem samym
w sobie, a nie bodźcem do działania. Dlatego należy zapobiegać motywacji działania nastawionej na nagrodę.
Mamy wiele rodzajów nagród, które można stosować wobec dzieci:

 Nagradzanie pochwałą i uznaniem – słowna aprobata postępowania dziecka, uśmiech, radość, głośne wyrażanie
uznania wobec innych osób, wyrażenie podziwu, pogłaskanie po głowie, przytulenie. Pamiętać jednak należy
o tym, że pochwała i uznanie powinny być proporcjonalne do włożonego wysiłku i chęci. Wtedy odniosą
oczekiwany skutek.

 Sprawianie dziecku przyjemności – wspólna z rodzicami wycieczka rowerowa, wyjście do kina, zgoda na spotkanie
z koleżankami i kolegami, zaproszenie kolegi do domu i wspólna gra w grę planszową.

 Obdarzanie uwagą i zaufaniem – dziecko ma poczucie własnej wartości i odczuwa radość z pozornej, ale upragnionej
wolności oraz poczucia dorosłości. Zaufanie ma wysokie walory wychowawcze, gdyż polega na zmniejszeniu
kontroli nad tym, co dziecko robi, z kim i czym się bawi.

 Wspólne z rodzicami spędzanie wolnego czasu – wyjście do teatru, kina, na koncert lub do muzeum.

 Nagrody rzeczowe – to też pochwała, tylko wyrażona poprzez symboliczny upominek (należy unikać drogich
prezentów), np. maskotkę, książkę, grę, zabawkę, itp. Nagroda powinna być wręczona za konkretne zachowanie,
działalność.
Poprawnie stosowane kary i nagrody powinny służyć nam dorosłym, do osiągania zamierzonych celów wychowawczych.Stanowią one narzędzia, dzięki którym możemy zmienić na lepsze dziecięce zachowania, a znając ich skuteczność, możemy wspomagać prawidłowy rozwój dziecka.

Mądre wychowanie dzieci:

1 Naucz się odmawiać dziecku.
Dziecko nie może mieć wszystkiego, czego się domaga. Niewłaściwe zachowania
w sklepie podczas dokonywania zakupów to nic innego jak próba sił i wymuszanie. Nie można spełniać wszystkich
zachcianek i życzeń dziecka nawet wtedy, gdy patrzy głęboko w oczy i błagalnym głosem prosi: kup mi. Dziecko
musi spotykać się z odmową i doświadczać niewygody z powodu braku czegoś.

2 Bądź stanowczy.
Dziecko nie lubi zmienności decyzji i braku konsekwencji. Nie wie, jak ma się zachować w sytuacji, gdy za to samo jest raz karane, a innym razem chwalone. Jednego dnia zostało ukarane za to, że nie sprzątnęło zabawek, a drugiego, gdy rodzic był w doskonałym nastroju, pozwolono mu ich nie sprzątnąć. Dziecko bez względu na wiek potrzebuje jasno sprecyzowanych wymagań – dzięki temu ma poczucie wewnętrznego spokoju i bezpieczeństwa.

3 Rozmawiaj w cztery oczy.
Nikt nie lubi, dziecko także, gdy w obecności innych zwraca się mu uwagę. Rozmawiając z dzieckiem, zawsze należy patrzeć mu w oczy i w zrozumiały dla niego sposób wyrażać swoje niezadowolenie w związku np. ze złym zachowaniem.

4 „Walcz” ze złymi nawykami.
Powtarzalność zachowań, np. staranne układanie ubrań na krzesełku przed pójściem do łazienki, sprzątanie zabawek, wpływa na kształtowanie się pożądanych nawyków. Dlatego nie należy bagatelizować złych nawyków, tylko zwalczać je,
póki jeszcze jest to możliwe (nie są jeszcze utrwalone).

5 Pozwól dziecku na samodzielność.
Już małe dziecko mówi: Ja sam... Pozwól dziecku na samodzielne wykonywanie różnych czynności: ubieranie i rozbieranie się, wkładanie naczyń do zmywarki, odstawianie naczyń na szafkę przy zlewozmywaku, itp. Nie można wszystkiego wykonywać za dziecko, ono podobnie jak dorośli musi mieć swoje obowiązki i je wypełniać. Jest to przecież jeden ze sposobów uczenia dzieci odpowiedzialności.

6 Musisz mieć czas dla dziecka.
Zawsze należy znaleźć czas i wysłuchać tego, co dziecko ma nam do powiedzenia. Nawet gdy wielokrotnie pyta o to samo lub dopytuje: dlaczego? Codziennie należy wziąć malucha na kolana i zainteresować się dziecięcymi problemami lub przeżyciami. Rozmowa zbliża dziecko do dorosłego i budzi jego zaufanie. Gdy będzie starsze, nie zwróci się o radę, pomoc do kolegi, lecz poprosi o wyjaśnienie dorosłego, bo będzie pamiętało to, że nigdy nie zostało odtrącone. Należy też pamiętać o tym, że małemu dziecku trudno jest wyrazić swoje myśli, dlatego nie zawsze rozumiemy swoje dzieci i trudno nam się z nimi porozumieć.

7 Bądź konsekwentny.
Dziecko musi wiedzieć, czego od niego oczekujesz, jakie stawiasz mu wymagania i granice oraz jakie będą skutki, gdy ich nie będzie przestrzegało. Jeżeli zakazy lub nakazy nie będą konsekwentnie przestrzegane przez dorosłego, dziecko straci poczucie bezpieczeństwa, a rodzic wiarygodność w oczach dziecka. Nie dawaj też obietnic tylko dla świętego spokoju oraz bez pokrycia. Wtedy dziecko czuje się zawiedzione, oszukane, a ty tracisz autorytet w jego oczach.

8 Zaufaj dziecku.
Nie należy stale sprawdzać uczciwości dziecka, chyba że dorosły ma ku temu powody. Zdarza się, że strach przed konsekwencją „zmusza” dziecko do powiedzenia nieprawdy.

9 Nie zrzędź.
Nie powtarzaj stale tego samego przy każdej nadarzającej sie okazji, bo dziecko przestanie cię słuchać. Będzie to samoobrona przed tobą i tym, co mówisz.

10 Nie bądź przewrażliwiony.
Nie zwracaj uwagi na drobne dolegliwości dziecka. Narzekając, że boli paluszek, nóżka, maluch najczęściej chce wymusić twoje zainteresowanie i tym samym zwrócić na siebie uwagę.

11 Dbaj o odporność emocjonalną.
Nie chroń dziecka przed konsekwencjami i nie stawaj zawsze w jego obronie. Jeżeli dziecko zrobi coś złego, nie tłumacz go, nie załatwiaj za niego sprawy. Ono samo musi się nauczyć ponoszenia odpowiedzialności za swoje zachowanie, czyny. Nawet wtedy, gdy są nieprzyjemne i bolesne.

Opracowała:  Ewa Zielińska – wieloletnia nauczycielka wychowania przedszkolnego
Wspołautorka programow edukacyjnych, publikacjidla nauczycieli artykułow dla rodzicow. Wspolnie z prof. Edytą
Gruszczyk-Kolczyńską prowadzi badania nad metodami lepszej efektywności procesu wychowania i kształcenia dzieci w warunkach przedszkola. Jej działalność przyczyniła się do zmiany rzeczywistości przedszkolnej w zakresie wspomagania rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza edukacji matematycznej

Powered by Create your own unique website with customizable templates.