KONCEPCJA PRACY
Przedszkola Publicznego nr11
w Szczecinie
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. Wizja Przedszkola
"Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców".
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole Publiczne Nr 11 w Szczecinie zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespół zadaniowy ds. ewaluacji.
Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka.
- Organizujemy jego aktywność.
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- metodę projektu,
- metodę Weroniki Sherborne,
- twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- metody aktywizujące,
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
- techniki twórczego myślenia.
System motywacji dzieci do nabywania zachowań pożądanych :
Stosowane nagrody:
· pochwała indywidualna,
· pochwała przed całą grupą,
· pochwała przed rodzicami,
· oklaski,
· emblematy,
· uśmiech,
· wygospodarowanie czasu na zainteresowanie się sprawami dziecka, jego problemami oraz osiągnięciami,
· przydział funkcji.
Stosowane kary:
· brak nagrody,
· upomnienie ustne,
· czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
· chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
· poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
· przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
· szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
· informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
· półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
· bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
· przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
· prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
· teczek prac i innych dokumentów,
· arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
· albumów, kronik,
· materiałów reportażowych (zdjęcia, strona internetowa itp.)
· rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
· ankiet,
· rozmów z nauczycielami, rodzicami,
· obserwacji zajęć,
· obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
· arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
· innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
· nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,
· nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
· informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
· rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
· na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
· informacje o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są między innymi: imprezy kulturalne, imprezy sportowe , uroczystości przedszkolne , konkursy wiedzy i różnorodne konkursy plastyczne (przedszkolne, międzyprzedszkolne,) .
Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem.
Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.(nakrętki, makulatura, elektrośmieci, zużyte baterie, tonery,tusze)
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW
Tytuł: Rośnij z Didasko
Autor: Rita Folejewska
Typ/rodzaj programu: Program Nauczania
Tytuł: „Entliczek pentliczek”
Autor: Nowa Era - Marta Pietrzak
Typ/rodzaj programu: program nauczania
Tytuł: Zdrowie na talerzu
Autor: Gabriela Bobel i Mirosława Zygmańska
Typ/rodzaj programu: własny
Data dopuszczenia: 30.08.2005 r.
Tytuł: Z muzyką na TY
Autor: Zofia Lewińska
Typ/rodzaj programu: własny
Data dopuszczenia: 15.03.2006 r.
Tytuł: Wesoły i śmiały jest przedszkolak mały
Autor: Teresa Wojtas i Mirosława Zygmańska
Typ/rodzaj programu: Program adaptacyjny/ własny
Data dopuszczenia: 25.05.2005 r.
Tytuł: Równy start
Autor: Beata Bielicz, Zofia Lewińska
Typ/rodzaj programu: własny/profilaktyczny
Data dopuszczenia: styczeń 2005r.
Tytuł: Agresji mówimy nie
Autor: Beata Bielicz, Gabriela Bobel
Typ/rodzaj programu: własny/profilaktyczny
Data dopuszczenia: maj 2004r.
Tytuł: Kolorowa Kraina
Autor: Beata Bielicz
Typ/rodzaj programu: Projekt edukacyjny/ własny
Data dopuszczenia: marzec 2006 r.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
Wrzesień
„ Święto pieczonego ziemniaka”
Październik
„Dzień pluszowego misia”
Grudzień
„Mikołaj”
Styczeń
„Bal karnawałowy”
„Dzień Babci i Dziadka”
Marzec
„Przywitanie Wiosny”
Maj
„Zabawy z Jarzębinką"
„Dzień Mamy i Taty”
Czerwiec
„Rodzice dzieciom”
MODEL ABSOLWENTA
JEST:
Ø otwarty i tolerancyjny, życzliwie nastawiony do świata i ludzi;
Ø wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości;
Ø odpowiednio przygotowany do obowiązku szkolnego;
Ø odpowiedzialny za swoje zachowanie;
Ø aktywny, dociekliwy i kreatywny;
ZNA:
Ø swoje miejsce w świecie - jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku;
Ø symbole narodowe i szanuje je;
Ø prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka;
Ø swoje zalety i mocne strony;
UMIE:
Ø akceptować siebie i innych;
Ø komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;
Ø obcować ze sztuką - teatrem, muzyką, plastyką;
Ø dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo;
Ø być odpowiedzialnym za pielęgnowanie i zachowanie naturalnego środowiska;
Ø okazywać pomoc słabszym, młodszym, niepełnosprawnym;
ZADANIA WYCHOWAWCZE
Dyrektor przedszkola:
· dba o prawidłowe funkcjonowanie przedszkola, poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej,
· koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze,
· stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka.
Nauczyciele:
· poznają dzieci oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami,
· organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo-opiekuńczych,
· rozwiązują indywidualne problemy poprzez udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy,
· propagują zasady kulturalnego zachowania,
· troszczą się o zdrowie dzieci, w szczególności poprzez wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
· tworzą bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,
· stosują środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci,
· eliminują zachowania niepożądane,
· ściśle współpracują z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Rodzice:
· dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,
· współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,
· współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku.
Pracownicy niepedagogiczni:
· reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym nauczyciela,
· wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych.
EWALUACJA – KRYTERIA SUKCESU
Dzieci:
· potrafią działać zespołowo, a relacje panujące w grupie są prawidłowe,
· radzą sobie w sytuacjach trudnych,
· są odpowiedzialne za swoje zachowanie,
· realizują twórcze i prozdrowotne postawy.
KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY)
NA LATA 2012/2013–2013/2014
Przedszkola Publicznego nr11
w Szczecinie
- Misja przedszkola
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. Wizja Przedszkola
"Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców".
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole Publiczne Nr 11 w Szczecinie zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespół zadaniowy ds. ewaluacji.
Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka.
- Organizujemy jego aktywność.
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- metodę projektu,
- metodę Weroniki Sherborne,
- twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- metody aktywizujące,
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
- techniki twórczego myślenia.
System motywacji dzieci do nabywania zachowań pożądanych :
Stosowane nagrody:
· pochwała indywidualna,
· pochwała przed całą grupą,
· pochwała przed rodzicami,
· oklaski,
· emblematy,
· uśmiech,
· wygospodarowanie czasu na zainteresowanie się sprawami dziecka, jego problemami oraz osiągnięciami,
· przydział funkcji.
Stosowane kary:
· brak nagrody,
· upomnienie ustne,
· czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
· chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
· poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
· przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
· szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
· informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
· półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
· bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
· przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
· prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
· teczek prac i innych dokumentów,
· arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
· albumów, kronik,
· materiałów reportażowych (zdjęcia, strona internetowa itp.)
· rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
· ankiet,
· rozmów z nauczycielami, rodzicami,
· obserwacji zajęć,
· obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
· arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
· innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
· nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,
· nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
· informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
· rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
· na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
· informacje o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są między innymi: imprezy kulturalne, imprezy sportowe , uroczystości przedszkolne , konkursy wiedzy i różnorodne konkursy plastyczne (przedszkolne, międzyprzedszkolne,) .
Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem.
Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.(nakrętki, makulatura, elektrośmieci, zużyte baterie, tonery,tusze)
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW
Tytuł: Rośnij z Didasko
Autor: Rita Folejewska
Typ/rodzaj programu: Program Nauczania
Tytuł: „Entliczek pentliczek”
Autor: Nowa Era - Marta Pietrzak
Typ/rodzaj programu: program nauczania
Tytuł: Zdrowie na talerzu
Autor: Gabriela Bobel i Mirosława Zygmańska
Typ/rodzaj programu: własny
Data dopuszczenia: 30.08.2005 r.
Tytuł: Z muzyką na TY
Autor: Zofia Lewińska
Typ/rodzaj programu: własny
Data dopuszczenia: 15.03.2006 r.
Tytuł: Wesoły i śmiały jest przedszkolak mały
Autor: Teresa Wojtas i Mirosława Zygmańska
Typ/rodzaj programu: Program adaptacyjny/ własny
Data dopuszczenia: 25.05.2005 r.
Tytuł: Równy start
Autor: Beata Bielicz, Zofia Lewińska
Typ/rodzaj programu: własny/profilaktyczny
Data dopuszczenia: styczeń 2005r.
Tytuł: Agresji mówimy nie
Autor: Beata Bielicz, Gabriela Bobel
Typ/rodzaj programu: własny/profilaktyczny
Data dopuszczenia: maj 2004r.
Tytuł: Kolorowa Kraina
Autor: Beata Bielicz
Typ/rodzaj programu: Projekt edukacyjny/ własny
Data dopuszczenia: marzec 2006 r.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
Wrzesień
„ Święto pieczonego ziemniaka”
Październik
„Dzień pluszowego misia”
Grudzień
„Mikołaj”
Styczeń
„Bal karnawałowy”
„Dzień Babci i Dziadka”
Marzec
„Przywitanie Wiosny”
Maj
„Zabawy z Jarzębinką"
„Dzień Mamy i Taty”
Czerwiec
„Rodzice dzieciom”
MODEL ABSOLWENTA
JEST:
Ø otwarty i tolerancyjny, życzliwie nastawiony do świata i ludzi;
Ø wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości;
Ø odpowiednio przygotowany do obowiązku szkolnego;
Ø odpowiedzialny za swoje zachowanie;
Ø aktywny, dociekliwy i kreatywny;
ZNA:
Ø swoje miejsce w świecie - jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku;
Ø symbole narodowe i szanuje je;
Ø prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka;
Ø swoje zalety i mocne strony;
UMIE:
Ø akceptować siebie i innych;
Ø komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;
Ø obcować ze sztuką - teatrem, muzyką, plastyką;
Ø dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo;
Ø być odpowiedzialnym za pielęgnowanie i zachowanie naturalnego środowiska;
Ø okazywać pomoc słabszym, młodszym, niepełnosprawnym;
ZADANIA WYCHOWAWCZE
Dyrektor przedszkola:
· dba o prawidłowe funkcjonowanie przedszkola, poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej,
· koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze,
· stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka.
Nauczyciele:
· poznają dzieci oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami,
· organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo-opiekuńczych,
· rozwiązują indywidualne problemy poprzez udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy,
· propagują zasady kulturalnego zachowania,
· troszczą się o zdrowie dzieci, w szczególności poprzez wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
· tworzą bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,
· stosują środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci,
· eliminują zachowania niepożądane,
· ściśle współpracują z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Rodzice:
· dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,
· współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,
· współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku.
Pracownicy niepedagogiczni:
· reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym nauczyciela,
· wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych.
EWALUACJA – KRYTERIA SUKCESU
Dzieci:
· potrafią działać zespołowo, a relacje panujące w grupie są prawidłowe,
· radzą sobie w sytuacjach trudnych,
· są odpowiedzialne za swoje zachowanie,
· realizują twórcze i prozdrowotne postawy.
KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY)
NA LATA 2012/2013–2013/2014
- Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
- Wdrożenie w przedszkolu koncepcji rozwoju zrównoważonego.
- Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
- Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem lokalnym i rodzicami.
- Kontynuowanie inicjatyw na rzecz środowiska przyrodniczego.
- Podejmowanie nowych działań ekologicznych.