Przedszkole Publiczne nr 11 "Jarzębinka" w Szczecinie
Przedszkole Publiczne Nr 11
  • Strona Główna
  • Procedury COVID-19
  • Kadra
  • Program Wychowawczy Przedszkola Publicznego nr 11 w Szczecinie
  • Statut
  • Uchwała do statutu 1/2014
  • Koncepcja Pracy Przedszkola
  • Ramowy rozkład dnia
    • Grupy Młodsze
    • Grupy starsze
  • Ciekawe artykuły
  • Regulaminy i procedury
    • Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez osoby dorosłe w Przedszkolu Publicznym Nr 11 „Jarzębinka” w Szczecinie
    • Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia wszawicy w przedszkolu
    • Procedura zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa podczas ich pobytu w Przedszkolu
    • Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z PP11
    • Procedura organizowania spacerów i wycieczek
    • Regulamin placu zabaw
    • Regulamin korzystania z sali rekreacyjnej
  • Nasi Absolwenci
  • Grupy
    • Jeżyki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
    • Muchomorki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
    • Kasztanki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
    • Leśne Ludki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
    • Niedźwiadki >
      • Aktualności
      • Materiały dydaktyczne
      • Podziękowania
  • Rada Rodziców
    • Rada Rodziców INFO
    • Regulamin RR
  • Jadłospis
  • Kontakt
  • RODO
    • Obowiązek informacyjny Facebook
    • Klauzule informacyjne
    • Klauzula informacyjna w związku z przeciwdziałaniem COVID-19
    • REGULAMIN UDOSTĘPNIANIA DANYCH OSOBOWYCH Z MONITORINGU WIZYJNEGO
  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
KONCEPCJA PRACY

Przedszkola Publicznego nr11

w  Szczecinie

  1. Misja przedszkola
 

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.

Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

2.      Wizja Przedszkola

                 "Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców".

ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA

Przedszkole Publiczne Nr 11 w Szczecinie zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespół zadaniowy ds. ewaluacji.

Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci.                   Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

Nasze zasady są następujące:

-         Zaspokajamy potrzeby dziecka.

-         Organizujemy jego aktywność.

-         Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.

-         Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.

-         Integrujemy proces wychowania i edukacji.

         Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.

         Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków.

KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

1.      Metody czynne:

-         metoda samodzielnych doświadczeń,

-         metoda kierowania własną działalnością dziecka,

-         metoda zadań stawianych dziecku,

-         metoda ćwiczeń utrwalających.

2.      Metody oglądowe:

-         obserwacja i pokaz,

-         osobisty przykład nauczyciela,

-         udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

3.      Metody słowne:

- rozmowy,

- opowiadania,

- zagadki,

- objaśnienia i instrukcje,

- sposoby społecznego porozumiewania się,

- metody żywego słowa.

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

-         metodę projektu,

-         metodę Weroniki Sherborne,

-         twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,

-         Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

-         metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,

-         metody aktywizujące,

-         aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,

-         techniki twórczego myślenia.

System motywacji dzieci do nabywania zachowań pożądanych : 

Stosowane nagrody:

·        pochwała indywidualna,

·        pochwała przed całą grupą,

·        pochwała przed rodzicami,

·       oklaski,

·        emblematy,

·       uśmiech,

·       wygospodarowanie czasu na zainteresowanie się sprawami dziecka, jego problemami oraz osiągnięciami,

·        przydział funkcji.

Stosowane kary:

·        brak nagrody,

·        upomnienie ustne,

·        czasowe odebranie przydzielonej funkcji,

·        chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,

·         poinformowanie rodziców o zachowaniu.

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

·         przeprowadzenie diagnozy wstępnej,

·         szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,

·         informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej

·         półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań,  analiza, wnioski do dalszej pracy,

·         bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,

·         przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

·         prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),

·         teczek prac i innych dokumentów,

·         arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,

·         albumów, kronik,

·         materiałów reportażowych (zdjęcia, strona internetowa itp.)

·         rozmów.

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

·         ankiet,

·         rozmów z nauczycielami, rodzicami,

·         obserwacji zajęć,

·         obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,

·         arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,

·         innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.

 Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

·         nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,

·         nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,

·         informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,

·         rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,

·         na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,

·         informacje o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.

WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I RODZICAMI

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są między innymi: imprezy kulturalne, imprezy sportowe , uroczystości przedszkolne , konkursy wiedzy i różnorodne konkursy plastyczne (przedszkolne, międzyprzedszkolne,) .

Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem                      a domem.

Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.

Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.(nakrętki, makulatura, elektrośmieci, zużyte baterie, tonery,tusze)

 

PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW



Tytuł: Rośnij z Didasko
Autor: Rita Folejewska
Typ/rodzaj programu: Program Nauczania


Tytuł: „Entliczek pentliczek”
Autor: Nowa Era -  Marta Pietrzak
Typ/rodzaj programu: program nauczania



Tytuł: Zdrowie na talerzu
Autor: Gabriela Bobel i Mirosława Zygmańska
Typ/rodzaj programu: własny
Data dopuszczenia: 30.08.2005 r.

Tytuł: Z muzyką na TY
Autor: Zofia Lewińska
Typ/rodzaj programu: własny
Data dopuszczenia: 15.03.2006 r.

Tytuł: Wesoły i śmiały jest przedszkolak mały
Autor: Teresa Wojtas i Mirosława Zygmańska
Typ/rodzaj programu: Program adaptacyjny/ własny
Data dopuszczenia: 25.05.2005 r.

Tytuł: Równy start
Autor: Beata Bielicz, Zofia Lewińska
Typ/rodzaj programu: własny/profilaktyczny
Data dopuszczenia: styczeń 2005r.

 

Tytuł: Agresji mówimy nie
Autor: Beata Bielicz, Gabriela Bobel
Typ/rodzaj programu: własny/profilaktyczny
Data dopuszczenia: maj 2004r.

Tytuł: Kolorowa Kraina
Autor: Beata Bielicz
Typ/rodzaj programu: Projekt edukacyjny/ własny
Data dopuszczenia: marzec 2006 r.

TRADYCJE PRZEDSZKOLNE

Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.

Placówka ma swoje  logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:


Wrzesień
„ Święto pieczonego ziemniaka”
Październik
 „Dzień pluszowego misia”

Grudzień
„Mikołaj”

Styczeń
„Bal karnawałowy”
„Dzień Babci i Dziadka”

Marzec
„Przywitanie Wiosny”

Maj
„Zabawy z Jarzębinką"
„Dzień Mamy i Taty”

Czerwiec
„Rodzice dzieciom”

 

MODEL  ABSOLWENTA 

 

JEST:

Ø otwarty i tolerancyjny, życzliwie nastawiony do świata i ludzi;

Ø wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości;

Ø odpowiednio przygotowany do obowiązku szkolnego;

Ø odpowiedzialny za swoje zachowanie;

Ø aktywny, dociekliwy i kreatywny;

ZNA:

Ø swoje miejsce w świecie - jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku;

Ø  symbole narodowe i szanuje je;

Ø  prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka;

Ø swoje zalety i mocne strony;

UMIE:

Ø akceptować siebie i innych;

Ø komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;

Ø obcować ze sztuką - teatrem, muzyką, plastyką;

Ø  dbać o swoje zdrowie  i bezpieczeństwo;

Ø  być odpowiedzialnym za pielęgnowanie i zachowanie naturalnego środowiska;

Ø  okazywać pomoc słabszym, młodszym, niepełnosprawnym;

ZADANIA WYCHOWAWCZE

 

Dyrektor przedszkola:
·         dba o prawidłowe funkcjonowanie przedszkola, poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej,

·         koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze,

·         stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka.

Nauczyciele:

·         poznają dzieci oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami,

·         organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo-opiekuńczych,

·         rozwiązują indywidualne problemy poprzez udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy,

·         propagują zasady kulturalnego zachowania,

·         troszczą się o zdrowie dzieci, w szczególności poprzez wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

·         tworzą bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,

·         stosują środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci,

·         eliminują zachowania niepożądane,

·         ściśle współpracują z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

Rodzice:

·         dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,

·         współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,

·         współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku.

Pracownicy niepedagogiczni:

·         reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym nauczyciela,

·         wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych.

EWALUACJA – KRYTERIA  SUKCESU

Dzieci:

·         potrafią działać zespołowo, a relacje panujące w grupie są prawidłowe,

·         radzą sobie w sytuacjach trudnych,

·         są odpowiedzialne za swoje zachowanie,

·         realizują twórcze i prozdrowotne postawy.

KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY)

NA LATA 2012/2013–2013/2014

 

  1. Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
  2. Wdrożenie w przedszkolu koncepcji rozwoju zrównoważonego.
  3. Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
  4. Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem lokalnym i rodzicami.
  5. Kontynuowanie inicjatyw na rzecz środowiska przyrodniczego.
  6. Podejmowanie nowych działań ekologicznych.
 

Powered by Create your own unique website with customizable templates.